وبلاگ

بررسی سرعت سایت چگونه است؟

با توجه به اینکه افراد به طور روزانه با سایت‌های گوناگونی سروکار دارند سرعت لود شدن سایت معیاری بسیار مهم در جذب و حفظ کاربران می‌باشد. به همین دلیل ما در این محتوا به چگونگی بررسی سرعت سایت که یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو به حساب می‌آید و موجب موفقیت سایت می‌شود، می‌پردازیم.

ابزارهای رایگان گوناگونی به منظور بررسی سرعت سایت وجود دارند که مدیران وب سایت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای سنجیدن مدت زمان لازم برای بارگذاری و لود شدن صفحات وب سایت خود بهره ببرند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سرعت وب سایت چیست؟

سرعت سایت در واقع سرعت بارگذاری وب سایت شما برای کاربران است. که بر اساس میانگین سرعت چند صفحه از وب سایت است – سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه به مدت زمانی که طول می‌کشد تا اطلاعاتی مانند متن و تصاویر در یک صفحه به طور کامل بارگذاری شوند، اشاره دارد.

تست سرعت سایت مواردی همچون زمان پاسخ، سرعت دانلود، سرعت آپلود، شناسایی کدهای CSS، عملکرد CSN و… را میسنجد.

این روزها، بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها تحمل کوچکترین تاخیر را نیز ندارند، تحقیقات نشان داده است که اگر بارگذاری سایت بیش از 400 میلی‌ثانیه طول بکشد کاربران سراغ دیگر وب سایت‌ها می‌روند.

چرا سرعت وب سایت مهم است؟

همانطور که اشاره شد سرعت سایت معیاری تعیین کننده برای این است که آیا کاربر در وب سایت شما باقی می‌ماند یا خیر زود آن را ترک می‌کند. اما قابل به ذکر است که اهمیت بررسی سرعت سایت بیش از این است.

یکی از معیارهای مهمی که موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، هنگام تعیین اینکه کدام وب سایت‌ها در بالای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده شوند همین موضوع است، بنابراین سرعت سایت تاثیر به سزایی در رتبه بندی سئو داشته و نباید آن را نادیده گرفت.

بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

1. PageSpeed Insights

PageSpeed Insights که با نام مخفف PSI نیز شناخته می‌شود یکی از ابزارهای رایگان گوگل جهت بررسی سرعت سایت می‌باشد. شاخص‌های PSI  مطابق شاخص‌هایی است که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند. هر یک از این شاخص‌ها به طور جداگانه بر نتیجه نهایی تاثیرگذار هستند و میزان تاثیر آن‌ها با درصد نشان داده می‌شود. و در پایان با یک محاسبه و در نظر گرفتن کل شاخص‌ها به عددی بین 1 تا 100 می‌رسیم.

2. Gtmetrix

یکی از پرکاربردترین ابزارهای تست سرعت  جی تی متریکس است که در پایان سه عدد  بر اساس سه روش اندازه‌گیری گوناگون برای سرعت سایت گزارش می‌دهد.

این سه عدد گزارش شده عبارتند از:

-PageSpeed Score: این عدد بر مبنای همان سرویس تست سرعت گوگل می‌باشد.

-YSlow Score: بر مبنای 23 شاخص عملکرد شرکت یاهو برای بررسی سرعت سایت است. عدد بدست آمده از این روش تفاوت چندانی با  مورد قبل ندارد.

-Fully Loaded Time: این شاخص نشانگر مدت زمان بارگذاری وب سایت است که بر حسب زمان گزارش می‌شود و این مدت زمان احتمال دارد از زمانی که خودتان سرعت لود شدن سایت را به صورت تجربی می‌سنجید طولانی‌تر باشد. به دلیل اینکه زمانی که جی تی متریس انداره‌گیری میکند، زمان بارگذاری کامل صفحه سایت و 2 ثانیه بعد از آن است.

3. webpagetest

یکی دیگر از ابزارهای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت webpagetest است. با این ابزار رایگان می‌توانید مدت زمان بارگذاری سایت را اندازه گیری و همچنین عوامل موثر بر کندی آن را بررسی کنید. این روش یکی از جامع‌ترین و تخصصی‌ترین گزارش‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از دیگر ابزارهای بررسی سرعت سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– dotcom-monitor

– Yellow Lab Tools

– DevToolsگوگل کروم

-Pagelocity

و….

جمع بندی

بررسی سرعت سایت یکی از عوامل موفقیت و کسب جایگاه خوب در رتبه بندی سئو می‌باشد. که مدیران وب سایت‌ها نباید از اهمیت آن غافل شوند. همانطور که اشاره شد ابزارهای رایگان گوناگونی همچون PageSpeed Insights، جی تی متریکس و… برای اینکار وجود دارند که هر کدام عملکردی مختص به خود دارند.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.