وبلاگ

پهنای باند هاست چیست؟ و به چه عواملی بستگی دارد

اگر با وب سایت های اینترنتی سروکار داشته باشید، به طور مثال طراح سایت یا وبمستر باشید مطمئناً با عبارت پهنای سایت روبرو شده‌اید. اما منظور از پهنای باند هاست چیست؟ ما در این محتوا سعی می‌کنیم به طور جامع به این موضوع بپردازیم و با توجه به نیاز کاربران اطلاعات لازم در مورد پهنای باند هاست را در اختیار شما قرار دهیم.

مفهوم پهنای باند هاست

پیش از پرداختن به جزئیات بهتر است به سوال پر تکرار  پهنای باند هاست چیست؟ پاسخ دهیم و مفهومی کلی از آن ارائه دهیم. اصطلاح پهنای باند معانی فنی زیادی دارد، اما از زمان رواج اینترنت، عموماً به حجم اطلاعاتی که  در یک زمان معین از طریق اتصال به اینترنت منتقل می شود را پهنای باند می‌گویند. یک اتصال اینترنتی با پهنای باند بیشتر می‌تواند مقدار مشخصی از داده را بسیار سریع‌تر از اتصال اینترنتی با پهنای باند کمتر منتقل کند.

باید به این نکته توجه داشت که منظور از پهنای باند هاست، سرعت سرور نمی‌باشد بلکه میزان حجم قابل مصرف توسط سایت است.پهنای باند معمولاً بر حسب بیت در ثانیه، مانند 60 مگابیت بر ثانیه بیان می شود تا سرعت انتقال داده 60 میلیون بیت (مگابیت) در هر ثانیه را توضیح دهد.

پهنای باند هاست چیست؟

نحوه‌ی گزارش‌گیری از مصرف پهنای باند:

در سی پنل که یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل های موجود می‌باشد، در صفحه اصلی شما می‌توانید از طریق قسمت statistics  و سپس انتخاب گزینه Bandwidth، میزان پهنای باند مصرف شده و همچنین هاست ماهیانه خود را مشاهده کنید. 

در دایرکت ادمین که نوعی دیگر از کنترل پنل است نیز می‌توانید با ورود به صفحه اصلی کنترل پنل و از طریق قسمت Your Account و گزینه bandwidth میزان حجم کلی پهنای باند و همچنین مقدار مصرف شده‌ آن را مشاهده کنید.

مقدار پهنای باند به چه عواملی بستگی دارد؟

حال که به پاسخ سوال پر تکرار پهنای باند هاست چیست؟ پی بردید بهتر است با عوامل وابسته به آن نیز آشنا شوید. این عوامل عبارتند از:

1.حجم وب سایت

2.میزات بازدید از وب سایت

پهنای باند به عواملی همچون حجم سایت و بازدیدکننده‌های آن بستگی دارد لذا اگر سایت شما حجم زیادی نداشته و همچنین تعداد بازدیدکننده‌های آن هم زیاد نباشد، به پهنای باند خیلی زیادی نیاز ندارید. اما در صورت تعداد بازدید کننده بالا اگر سایت شما حجم زیادی هم نداشته باشد به این معنا است سایت محبوبی دارید و باید به فکر پهنای باند ماهیانه قوی باشید. طبیعتا اگر هم تعداد بازدید کننده و هم حجم سایت بالا باشد میزان پهنای باند مورد استفاده نیز بیشتر می‌شود. به طور مثال اگر در سایت فایل‌های ویدیویی و یا تصاویر متعدد وجود دارد و بازدید وب سایتتان هم بالاست به پهنای باند واقعاً بالایی نیاز دارید.

همچنین مواردی مانند دانلود یا آپلود FTP، بازدید و دانلود از سایت، آپلود فایل در وب سایت و… باعث مصرف پهنای باند هاست می‌شوند.

پهنای باند هاست چیست؟

در صورت به اتمام رسیدن پهنای باند هاست چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت به اتمام رسیدن پهنای باند هاست، وب سایت شما دیگر در دسترس نخواهد بود و با خطای Bandwidth Limit Exceeded رو به رو می‌شوید. که در این صورت باید با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کرده و درخواست افزایش پهنای باند دهید.

جمع بندی

ما در این محتوا به سوال پهنای باند هاست چیست؟ پاسخ دادیم و پس از بیان مفهوم کلی این موضوع به نحوه گزارش‌گیری در دو کنترل پنل؛ دایرکت ادمین و سی پنل پرداختیم. حال می‌دانیم که پهنای باند هاست به عواملی همچون حجم سایت، میزان بازدید از سایت، دانلود یا آپلود ftp و.. بستگی دارد. در صورت به اتمام رسیدن پهنای باند شما باید با تیم پشتیبانی هاست ارتباط برقرار کرده و درخواست افزایش پهنای باند دهید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.