وبلاگ

بکاپ گیری از هاست سی پنل

یکی از دغدغه‌های صاحبان سایت‌ها ‌‌نحوه‌ی بکاپ گیری از هاست است که مسئله بسیار مهم و ضروری برای حفظ اطلاعات هاست می‌باشد. به همین منظور قصد داریم در این محتوا به طور کامل به این موضوع بپردازیم. از آنجا که ممکن است در مسیر طراحی سایت با مشکلات غیر منتظره مواجه شوید بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص به طور مرتب از هاست خود بکاپ بگیرید که در صورت نیاز آن را بازگردانی کنید.

در این آموزش نحوه بکاپ گیری از هاست سی پنل را بیان می‌کنیم.

چه زمانی‌هایی لازم است بگاپ بگیریم؟

1.قبل از برروزرسانی پلاگین‌ها و قالب‌ مورد استفاده در CMSها

2.قبل از نصب هرگونه افزونه و قالب

3. هنگامی که قصد انتقال اطلاعات از هاستی به هاست دیگر را دارید

4.پیش از برروزرسانی سیستم‌های مدیریت محتوا مورد استفاده

5. قبل از اعمال هر نوع تغییری در اطلاعات هاست و سایت

سی پنل چیست؟

پیش از پرداختن به مراحل بکاپ‌ گیری از هاست سی پنل شاید بهتر باشد با این کنترل پنل بیشتر آشنا شوید. CPanel یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین کنترل پنل‌های مدیریت هاستینگ می‌باشد که به وسیله آن می‌توان در یک محیط گرافیکی میزبانی سایت را انجام داد. در واقع سی پنل به وسیله امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، فرایند میزبانی سایت را آسان می‌نماید.

مراحل بکاپ گیری از هاست سی پنل

1.ورود به هاست سی پنل

2. از قسمت Files بر روی Backup  که در سمت چپ قرار دارد و آبی رنگ است کلیک کنید. البته در این کنترل پنل می‌توان از دو مسیر Backup  و Backup wizard  به بخش بکاپ گیری هدایت شد.

3.در این مرحله برای هدایت به مرحله بعد  باید برروی Download a Full Website Backup کلیک کنید.

4.حال کافیست در این بخش در قسمت Email Address ایمیلتان را وارد کنید  و سپس روی Generate Backup کلیک کنید. وارد کردن ایمیل به منظور اطلاع دادن و آگاهی شما از اتمام پروسه بکاپ گیری است.

حال سیستم شروع به فول بکاپ گیری از هاست می‌کند، که این نوع بکاپ شامل هرگونه اطلاعاتی است که برروی هاست شما قرار دارد. در صورت عدم تمایل به گرفتن فول بکاپ می‌توانید از سایر بخش‌های موجود در بخش Partial Backup  استفاده کنید که شامل بخش‌های زیر می‌باشند:

1. home directory: قابلیت بکاپ گیری از تمام دایرکتوری‌ها و فایل‌های موجود در هاست

2. Mysql databases: از این طریق می‌توانیم از هر یک از دیتابیس‌های هاست به صورت انتخابی بکاپ بگیریم

3. Email forwarder configurations: بکاپ گیری از فیلترهای تنظیم شده برای ایمیل‌های دریافتی داخل پنل و همچنین  ارجاع دهنده‌های  ایمیل داخل هاست

4. Email filter configurations: بکاپ گیری از فیلترهای موجود روی ایمیل هاست

5.در مرحله پایانی کافیست به صفحه‌ی  Backupبرگردید و بکاپ گرفته شده را دانلود و ذخیره کنید.

بکاپ گیری از هاست

لازم به ذکر است که هرچه اطلاعات موجود در هاست سایت شما بیشتر و حجم فایل‌ها سنگین‌تر باشد مدت زمان بکاپ گیری از هاست نیز افزایش می‌یابد، همچنین این مدت زمان در فول بکاپ از دیگر روش‎ها بیشتر است.

جمع بندی

در این محتوا مراحل بکاپ گیری از هاست سی پنل را به طور کامل توضیح دادیم. همانطور که اشاره کردیم مدیران وب سایت‌ها باید هوشمند عمل کنند و به طور مرتب و پیش از اعمال هر تغیری، از جمله بروزرسانی و یا نصب افزونه و قالب و…  آن را بسیار جدی بگیرند تا در زمان وقوع مشکلات غیر منتظره اطلاعات هاست و سایتشان از بین نرود.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.