وبلاگ

وب‌ هاستیگ چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که وب هاستینگ چیست ؟ وب ‌هاستینگ فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد و بر سرعت و عملکرد سایت تاثیر بسزایی دارد. حال به تعریف دقیق‌تری از این مفهوم می‌پردازیم؛ هر سایت از فایل‌ها، کدها، قالب‌ها و… گوناگونی تشکیل شده است که این اطلاعات به ذخیره‌سازی در یک فضا با امکان دسترسی آسان نیاز دارند.

 وب‌ هاستینگ نقش بسیار مهمی در اطمینان از سرعت، در دسترس بودن و همچنین عملکرد وب سایت دارد. ‌در واقع هاست بخشی از یک سرور یا در بعضی موارد، تمام آن  است که وظیفه‌ی میزبانی یک سایت را بر عهده می‌گیرد که با قرار دادن سایت روی این سرور، امکان دسترسی بازدیدکنندگان به این اطلاعات در هر مکان و زمانی فراهم می‌شود.

نکات مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ

صاحبان وب سایت‌ها تمایل دارند تا پشتیبانی وب سایت خود را به شرکت‌هایی بسپارند که در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند، زیرا هر گونه مشکل در زمینه‌ی وب‌ هاستینگ  ممکن است مشتریان را با ضررهای مالی فراوانی مواجه کند. با توجه به اینکه صدها و یا حتی هزاران شرکت میزبانی وب و خدمات آن در دنیا و سطح کشور وجود دارند، شما به عنوان صاحب وب‌ سایت باید به نکاتی توجه کنید و تشخیص دهید که کدامیک برای کسب و کار شما مناسب‌تر می‌باشد. از جمله این نکات عبارت‌اند از:

قابل اعتماد بودن شرکت

ارائه‌ی خدمات مناسب

کمک به ارتقا بهبود کسب و کار

میزان فضا و پهنای باندی که به وب‌سایت اختصاص داده می‌شود

ارائه‌ی خدمات با هزینه‌ی مناسب‌

وب هاستینگ چیست

انواع‌ هاست

در قسمت قبل به این پرداختیم که وب هاستینگ چیست ، حال به انواع آن اشاره می‌کنیم. عوامل مختلفی مانند میزان بازدید روزانه سایت، تعداد کاربران آنلاین و … در این انتخاب موثر هستند.

هاست در انواع زیر دسته‌بندی می‌شود:

هاستینگ اشتراکی

سرور اختصاصی

سرور مجازی ( VPS)

هاست ابری

دانلودی

هاست نمایندگی (Reseller)

اکنون به توضیح برخی از موارد بالا می‌پردازیم:

الف) هاستینگ اشتراکی

هاست اشتراکی، در واقع سروری است که چندین وب‌سایت را میزبانی می‌کند، از مزایای این سرویس می‌توان به راه اندازی راحت و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. لذا برای وب‌سایت‌های نوپا که تعداد بازدیدکننده زیاد و حجم اطلاعات بالایی ندارند مناسب است. در کنار این مزایا باید برخی جوانب دیگر را نیز در نظر داشت، که از جمله آن‌ نگرانی‌هایی در مورد امنیت سرور و همچنین کاهش سرعت سایت در اثر حجم بالای درخواست روی سرور است که با انتخاب درست سرور‌های ایمن و معتبر این نگرانی‌ها به حداقل می‌رسد.

ب) سرور اختصاصی

در این دسته از انواع هاست، یک سرورکامل بطور فیزیکی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و او به تمام منابع سرویس دسترسی دارد. این نوع سرور با سرعت و امنیت بسیار بالا و پهنای باند اختصاصی، بیشتر برای شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی مناسب است که به طبع با توجه به این مزایا هزینه‌های آن بسیار بالا می‌باشد.

وب هاستینگ چیست

ج) سرور مجازی (VPS)

این نوع هاستینگ از تقسیم یک سرور اختصاصی به چند سرور مجازی تشکیل می‌شود و هر وب‌سایت از سهم مشخص منابعی همچون CPU، HDD و… برخوردار خواهد بود. سرور مجازی امنیت بیشتری نسبت به هاستینگ اشتراکی دارد و از دیگر مزایای سرور فوق این است که سرعت پردازش سایت تحت تأثیر فعالیت سایر سایت‌ها قرار نمی‌گیرد.

وب هاستینگ چه امکاناتی فراهم می‌کند؟

پس ادامه بررسی آنکه وب هاستینگ چیست به توضیح چند مورد از امکانات آن می‌پردازیم.

آپ تایم (Uptime):

این قابلیت در واقع به مدت زمان فعال بودن سرویس میزبانی اشاره دارد، بدیهی است که هرچه این مدت زمان بیشتر باشد وب‎‌سایت کمتر با مشکلات دسترسی مواجه می‌شود.

ترافیک و پهنای باند:

ثبت و خرید دامنه:

کنترل پنل:

کنترل پنل این امکان را فراهم می‌سازد که جزئیات سرویس میزبانی و سرور خود را مشاهده کرده و حتی آن‌ها را تغییر دهید.

جمع بندی

در این محتوا به بررسی آنکه وب هاستینگ چیست پرداختیم و انواع هاست را بررسی کردیم. این انواع شامل مدل‌های اختصاصی، مجازی، ابری، اشتراکی و…. هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر مجموعه متناسب با نوع کار و وسعت پروژه می‌تواند هاست متناسب را انتخاب و از آن استفاده کند.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.