وبلاگ

دامین یا همان دامنه چیست؟

اغلب افراد مبتدی و کسانی که می خواهند سایت جدیدی بسازند، یک سری از کلمات برایشان گنگ بوده و اطلاعاتی در موردشان ندارند. به عنوان مثال هاست چیست؟ دامین سایت چیست و چگونه کار می کند؟ ما در این مقاله به صورت خلاصه در مورد این سوالات توضیح داده ایم.

دامین سایت چیست؟

نام دامنه آدرس وب سایت شما است که افراد برای بازدید از وب سایتتان در نوار URL مرورگر تایپ می کنند. به زبان ساده، اگر وب سایت شما یک خانه بود، نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود.

به صورت دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم، اینترنت شبکه ای غول پیکر از کامپیوترهایی است که از طریق شبکه جهانی کابل ها به یکدیگر متصل شده اند. هر رایانه در این شبکه می تواند با رایانه های دیگر ارتباط برقرار کند.

برای شناسایی آنها، به هر رایانه یک آدرس IP اختصاص داده می شود. این یک سری اعداد است که یک کامپیوتر خاص را در اینترنت شناسایی می کند.

اکنون اگر می خواهید از یک وب سایت بازدید کنید، نیازی به وارد کردن یک رشته طولانی از اعداد ندارید. درعوض، می‌توانید با تایپ یک نام دامنه آسان برای به خاطر سپردن در نوار آدرس مرورگر، از آن بازدید کنید. به عنوان مثال، amnhosting.com.

تفاوت دامین سایت و میزبانی وب چیست؟

انواع مختلف نام دامنه

نام دامنه در پسوندهای مختلف موجود است. محبوب ترین آنها .com است. بسیاری از گزینه های دیگر مانند .org، .net، .tv، .info، .io و غیره وجود دارد. با این حال ما همیشه استفاده از پسوند دامنه .com را توصیه می کنیم.

بیایید نگاهی دقیق تر به انواع مختلف نام های دامنه در دسترس داشته باشیم.

دامنه سطح بالا – TLD

دامنه سطح بالا یا TLD پسوندهای دامنه عمومی هستند که در بالاترین سطح در سیستم نام دامنه فهرست شده اند. صدها TLD وجود دارد، اما محبوب ترین آنها .com، .org و .net هستند. سایر TLD ها کمتر شناخته شده هستند و ما استفاده از آنها را توصیه نمی کنیم. برای مثال، .biz، .club، .info، .agency و بسیاری موارد دیگر.

دامنه سطح بالای کد کشور – ccTLD

دامنه سطح بالای کد کشور یا ccTLD نام‌های دامنه خاص کشور هستند که به پسوند کد کشور مانند .uk برای بریتانیا، .de برای آلمان، .in برای هند .ir برای ایران می باشند. آنها توسط وب سایت هایی استفاده می شوند که می خواهند مخاطبان را در یک کشور خاص هدف قرار دهند.

دامنه سطح بالای حمایت شده – sTLD

دامنه سطح بالای حمایت شده یا sTLD دسته ای از TLD ها است که دارای حامی مالی است که نشان دهنده یک جامعه خاص بوده و توسط پسوند دامنه ارائه می شود.

به عنوان مثال، .edu برای سازمان های مرتبط با آموزش، .gov برای دولت ایالات متحده، .mil برای ارتش ایالات متحده، و غیره.

چه کسی مسئول سیستم نام دامین است؟

شرکت اینترنتی برای نام‌ ها و شماره‌ های اختصاص ‌یافته (ICANN) سیستم نام‌ های دامنه را مدیریت می ‌کند. این یک سازمان غیرانتفاعی بوده و خط مشی های نام دامنه را ایجاد و اجرا می کند.

ICANN به شرکت هایی به نام ثبت نام دامنه برای فروش نام دامنه مجوز می دهد. این ثبت کننده های دامنه مجاز به ایجاد تغییراتی در ثبت نام دامنه از طرف شما هستند. ثبت‌ کنندگان دامین سایت می‌ توانند نام ‌های دامنه را بفروشند و سوابق، تمدید و انتقال آن به سایر ثبت‌ کنندگان را مدیریت کنند.

دامین سایت

کلام آخر

برای ثبت نام دامنه می توانید از متخصصان امن هاستینگ کمک گرفته و یا روی کلمه مربوطه کلیک کنید.

منبع

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.